Home Recepten Amandelspijs maken

Amandelspijs maken

door Peter Eemsing
1943 views
amandelspijs

Amandelspijs maken

Zelf amandelspijs is heel makkelijk, en veel lekkerder dan de meeste spijs die gemaakt is van witte bonen met een enorme bult suiker. Je kan bij ons amandelmeel bestellen of zelf amandelen gaan malen.

Erg lekker; gebruik ook eens cashewnoten in je spijs!

Heerlijk in een krentenbrood, kerststol of banketletter. Dit recept is voor 500 gram en dat is meer genoeg voor 3 krentenbroden of 2 banketletters.

Ingrediënten Amandelspijs

250 gr amandelenmeel, of fijngehakte amandelen zonder de bruine schil
250 gr suiker
1 ei maatje L +/- 40 gram
Rasp van 1 citroen
Sap van 1 citroen
foodprocessor

Bereiding

Meng het amdelmeel met de suiker of maal de amandelen en de suiker even kort totdat de korrels ongeveer even groot zijn.

Voeg nu het ei toe formaatje L.

Was de citroen en rasp hem met een fijne rasp. Voeg de rasp bij de amandelen. Pers de de citroen uit en voeg de helft van het sap bij de massa.

Zet de foodprocessor aan en meng het in een paar minuten tot een egaal amandelspijs.

Wikkel in keukenfolie en laat een nachtje rusten in de koeling, zo kunnen de smaken zich goed ontwikkelen!

Weetjes

Amandelen zijn rijk aan nutriënten zoals enkelvoudig onverzadigde vetten, magnesium, proteïnen en vitamine E, evenals vezels en fytochemicaliën.

Amandelen bevatten ongeveer 90% onverzadigde vetzuren en veel vitamine E.[7] Bittere amandelen bevatten daarnaast cyanogene glycosiden (met name amygdaline), waaruit het giftige blauwzuur (waterstofcyanide) kan worden vrijgemaakt. Hoe bitterder ze smaken, hoe giftiger ze zijn.

Amandelen verschaffen veel energie, maar ze veroorzaken ook snel een verzadigingsgevoel. Bovendien is de absorptie van energie uit amandelen inefficiënt en mogelijk veroorzaken ze ook een verhoging van het basaalmetabolisme bij chronische consumptie. Het regelmatig eten van een portie amandelen stilt daarom wél de honger, maar veroorzaakt geen gewichtstoename. Bovendien vermindert het schommelingen van de bloedsuikerspiegel en vermindert het de plasmalipiden na de maaltijd.  Bij gezonde mannen kan een dagelijkse portie amandelen de vasculaire functie verbeteren. Het lijkt er dus op dat amandelen als gezonde snack gebruikt kunnen worden. 

Ook lekker!

2 reageer

Rinjo Israels 10 oktober 2017 - 13:32

Moet de bruine schil van de amandelen verwijderd worden? Door ze te weken in koud water?

Reply
Peter Eemsing 7 november 2017 - 11:37

Ik koop ze zonder schil 😉 ontschillen is een tijdrovend klusje 😉 https://www.culy.nl/inspiratie/handig-zo-pel-je-razendsnel-amandelen-en-hazelnoten/

Reply

Geef een reactie

Onze website gebruikt Cookies. Akkoord Lees verder...